PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
SK MARIAN COVENT, IPOH
SEKOLAH
BERPRESTASI TINGGI
MATLAMAT
PROGRAM HAL EHWAL MURID
Membantu dalam
perkembangan diri dan sahsiah murid supaya murid berfungsi sebagai individu
yang seimbang, berdikari, berpengetahuan dan berkemahiran, berfikiran kreatif
dan kritikal, memupuk potensi dan kebolehan ke tahap maksima dan menyuburkan potensi kepimpinan.
OBJEKTIF
1.
Memahami
konsep dan peranan seta bidang tugas Pengurusan
Hal Ehwal Murid.
- Menghasilkan
satu program Hal Ehwal Murid yang dapat membantu kecemerlangan di
peringkat sekolah.
- Menyediakan
dan memupuk murid yang bersahsiah dan berketrampilan.
UNIT - UNIT DI BAWAH HAL EHWAL MURID
(SEMUA MURID BERGERAK
DENGAN PELBAGAI AKTIVITI MASING-MASING)
1.
UNIT DISIPLIN
& PENGAWAS SEKOLAH
Objektif:
Mengurangkan jumlah kes-kes salah laku murid
2.
UNIT BIMBINGAN
& KAUNSELING
Objektif: Membimbing dan membantu murid yang menghadapi
tekanan dan masalah.
3.
UNIT KEBERSIHAN
DAN KECERIAAN
Objektif:
Mewujudkan persekitaran yang bersih, ceria dan konduksif.
4.
UNIT KESELAMATAN
DAN KECEMASAN
Objektif:
Mewujudkan kesedaran dikalangan murid-murid dan wargga sekolah tentang aspek
keselamatan diri dan harta benda sekolah.
5.
UNIT KESIHATAN
DAN RAWATAN
Objektif:
Mengawal pembiakan aedes dan memberi rawatan sementara.
6.
UNIT KEBAJIKAN
DAN BANTUAN
Objektif:
Membantu dan menyediakan keperluan murid yang menghadapi tekanan dan masalah.
7.
UNIT KANTIN
Objektif:
Kebersihan kantin terjaga dan bebas keracunan makanan.
8.
UNIT RANCANGAN
MAKANAN TAMBAHAN (RMT) & PROGRAM SUSU SEKOLAH/VITAMIN 1M
Objektif:
Memastikan murid-murid yang layak sahaja menerima bantuan RMT dan Susu Sekolah
9.
JK SKIM PINJAMAN
BUKU TEKS
Objektif: Menyelaraskan hal-hal pengeluaran,
pengambilan dan hapuskira buku teks.
10. UNIT PERABOT DAN KEMUDAHAN FIZIKAL
Objektif:
Memastikan bekalan perabot untuk murid mencukupi, segala kerosakan dibaikpulih
serta pengemaskinian stok perabot dilakukan.
11. UNIT DATA MURID (APDM & SSDM)
Objektif:
Memastikan data murid sentiasa dikemaskini.
12. UNIT LAWATAN DAN PENANDA ARAS
Objektif: Menambah pengetahuan dengan membuat jaringan
dan jalinan ke tempat-tempat pelancongan yang berinformasi,
sekolah-sekolah dan agensi-agensi kerajaan serta menguruskan penanda arasan
sekolah.
DASAR AM
PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
SK MARIAN CONVENT,
IPOH
SEKOLAH
BERPRESTASI TINGGI
DASAR 1 : TENAGA PENGAJAR
1.1 Semua guru di sekolah ini adalah merupakan ibubapa
kedua kepada semua pelajar.
1.2 Sentiasa meletakkan kepentingan dan kebajikan pelajar
dalam semua bentuk
tindakan
dan keputusan yang dibuat.
1.3 Semua guru perlu melayan semua pelajar dengan adil,
saksama, bertimbang rasa,
dan
kasih sayang
DASAR 2 : PENDAFTARAN MURID
2.1
Sekolah ini menerima kemasukan pelajar dari pelbagai kaum tanpa sekatan.
2.2 Setiap maklumat pelajar akan didaftarkan ke dalam buku rekod pendaftaran dan ke dalam Sistem Maklumat Murid (SMM).
2.2 Setiap maklumat pelajar akan didaftarkan ke dalam buku rekod pendaftaran dan ke dalam Sistem Maklumat Murid (SMM).
2.3 Setiap pelajar akan di
tempatkan di kelas-kelas berdasarkan prestasi akademik.
2.4 Takwim pendaftaran
murid;
2.4.1
Pendaftaran sepanjang bulan Mac - 1 hingga 31 Mac
2.4.2
Pemberitahuan kelulusan permohonan -
hujung bulan Julai
2.4.3
Pengesahan pendaftaran Ibu bapa -
sepanjang bulan Ogos
2.4.4
Pendaftaran murid
dan taklimat ibu bapa- akhir Disember/awal Januari
DASAR 3 : PELANTIKAN PENGAWAS
3.1 Diadakan pada penghujung tahun untuk tahun berikutnya.
3.2 Pemilihan oleh guru berdasarkan pemilihan oleh semua
guru.
3.3 Penentuan pengawas, Ketua dan Penolong Pengawas dibuat
oleh Guru-guru Lembaga Disiplin Sekolah.
3.4 Ibu bapa diberitahu tentang pemilihan pada hujung
untuk persediaan pakaian murid.
3.5 Pengawas yang baru dilantik akan diberi tempoh
perubaan selama sebulan.
DASAR 4 : PENGURUSAN DISIPLIN
4.1 Setiap murid mesti mempunyai Buku Peraturan Sekolah
dan mematuhi peraturan yang ditetapkan.
4.2 Mempunyai Lembaga disiplin yang terdiri daripada Guru
Besar dan Semua Penolong Kanan serta guru-guru yang menjadi AJK Disiplin.
4.3 Semua masalah disiplin direkod dan dilaporkan ke PPD.
4.4 Pelajar yang sering melanggar peraturan sekolah, akan
dihadapkan ke Lembaga Disiplin.
4.5 Ibu bapa dipanggil hadir bagi membincangkan masalah
disiplin anak untuk yang serius atau
berulang melebihi 4 kali
4.6 Sekolah akan mengamalkan pendekatan “Nasihat Dan
Bimbingan” dalam menangani permasalahan disiplin pelajar.
4.7 Ibubapa atau penjaga kepada pelajar yang tidak hadir
ke sekolah, perlu memaklumkan atau menulis surat kepada pihak sekolah.
4.8 Murid yang tidak hadir ke sekolah tanpa sebab selama
tiga hari berturut-turut dikira ponteng sekolah.
DASAR 5 : KEBAJIKAN
5.1 Pelajar-pelajar yang
menghadapi pelbagai masalah akan sentiasa cuba dibantu
melalui jawatankuasa-jawatankuasa
yang dibentuk di peringkat sekolah.
5.2 Pihak sekolah akan sentiasa membuka pintu
kepada sesiapa yang ingin memberikan
apa jua bentuk bantuan
kepada pelajar disekolah ini.
5.3 Pihak sekolah akan melindungi maklumat peribadi pelajar yang bermasalah demi
5.3 Pihak sekolah akan melindungi maklumat peribadi pelajar yang bermasalah demi
menjaga maruah pelajar
tersebut.
5.4 Memastikan murid yang layak mendapat bantuan
diberikan bantuan berikut;
RMT
dan SUSU - pendapatan kurang daripada
RM450.00 atau purata RM110.00
KWAPM - murid yang tercicir dari
persekolahan (pendapatan kurang
daripada
RM750 atau perkapita RM170)
SPBT - semua murid layak
menerima mulai tahun 2008
Bantuan
Khas OKU- bagi murid kurang upaya.
5.5 Pemilihan berdasarkan maklumat SMM dan diputuskan oleh
AJK Kebajikan.
5.6 RMT dijalankan waktu rehat dan susu 1M diberi sebelum
waktu balik.
5.7 Bekalan makanan RMT disediakan oleh Pengusaha Kantin
bagi memastikan tahap kebersihan dan mutu makanan mudah dipantau.
5.8 AJK memantau penyediaan makanan dan menyelia murid
makan semasa waktu rehat.
DASAR 6 : KAUNSELING
6.1 Mendapat khidmat guru bimbingan yang dilantik.
6.2 Guru bimbingan bekerjasama dengan pihak pentadbir dan
AJK Disiplin bagi menjayakan kursus, bengkel,
ceramah dan mewujudkan perhubungan erat dengan Badan-badan luar yang
berkaitan.
DASAR 7 : KESELAMATAN
7.1 Keselamatan pelajar akan sentiasa dilindungi
sepenuhnya sepanjang mereka berada di kawasan sekolah pada waktu persekolahan.
7.2 Ibubapa atau penjaga, yang ingin membawa pelajar
keluar perlu menulis nama di dalam Buku
Kebenaran Keluar yang terletak pejabat.
7.3 Semua pelajar dilindungi dengan Skim Insurans Takaful
Malaysia.
7.4 Alat pemadam api disediakan di tempat-tempat strategik.
7.5 Alat pemdam api diselia dan diganti 2 kali setahun.
7.6 Latihan kebakaran dijalankan sekurang-kurangnya 2 kali
setahun.
7.8 Kawalan keselamatan oleh pengawal Keselamatan 24 jam
sehari. Seorang pengawal pada waktu siang dan 2 orang pada waktu malam.
DASAR 8:
KESIHATAN
8.1 Sekolah akan memastikan tahap kesihatan pelajar
sentiasa baik melalui program-
program yang dirancang seperti :
• Pemeriksaan Gigi dan Mata sekali setahun
• Pemeriksaan Kesihatan bagi Tahun 1 dan Tahun 6
• Program RMT
• Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Jasmani & Kesihatan
• Ceramah dan Kempen
8.2 Mendapatkan maklumat tahap kesihatan pelajar daripada ibu bapa / penjaga.
8.3 Penjaga akan dihubungi sekiranya pelajar didapati tidak sihat semasa berada di
• Pemeriksaan Gigi dan Mata sekali setahun
• Pemeriksaan Kesihatan bagi Tahun 1 dan Tahun 6
• Program RMT
• Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Jasmani & Kesihatan
• Ceramah dan Kempen
8.2 Mendapatkan maklumat tahap kesihatan pelajar daripada ibu bapa / penjaga.
8.3 Penjaga akan dihubungi sekiranya pelajar didapati tidak sihat semasa berada di
sekolah.
8.4 Pihak sekolah akan terus berurusan dengan pihak hospital, tanpa menghubungi
8.4 Pihak sekolah akan terus berurusan dengan pihak hospital, tanpa menghubungi
penjaga terlebih dahulu terhadap kes-kes
yang kronik.
8.5 Pihak sekolah akan berusaha membantu pelajar-pelajar yang mempunyai masalah
8.5 Pihak sekolah akan berusaha membantu pelajar-pelajar yang mempunyai masalah
Kesihatan.
8.6 Mendapatkan khidmat bantuan
semburan nyamuk dari agensi yang
bertanggungjawab
sekurang-kurangnya sekali setahun.
DASAR 9 : KECERIAAN & KEBERSIHAN
9.1 Diwujudkan jadual tugas bagi setiap murid bagi mematikan kelas berada dalam keadaan
bersih dan sesuai untuk proses
pembelajaran berlaku.
9.2 Terdapat pekerja membersihkan kawasan sekolah.
9.3 Mengadakan program keceriaan dan gotong royong
sekurang-kurangnya sekali
setahun.
9.4 Bilik tandas dikhaskan satu kelas satu tandas.
DASAR 10: DATA & REKOD
10.1Semua kemasukan murid direkod dalam Buku Pendaftaran Murid.
10.2Maklumat peribadi murid yang disediakan oleh ibu bapa disimpan dalam Sistem
Maklumat Murid (SSM)
10.3Buku Jadual Kedatangan Murid sentiasa
disimpan di pejabat setelah dicatat
kehadiran oleh guru kelas
selewat-lewatnya satu jam selepas loceng pertama.
10.4Semakan Buku Kedatangan dibuat akhir bulan oleh Penolong Kanan Hal
Ehwal
Murid.
10.5Semua data berkaitan disimpan dalam fail sebagai rujukan.
MATLAMAT
STRATEGIK
PENGURUSAN
HAL EHWAL MURID DAN SAHSIAH PELAJAR.
SEKOLAH KEBANGSAAN MARIAN CONVENT, IPOH
SEKOLAH KEBANGSAAN MARIAN CONVENT, IPOH
SEKOLAH
BERPRESTASI TINGGI
Kejayaan
cemerlang sesebuah sekolah banyak bergantung kepada bagaimana sekolah menguruskan
hal-hal berkaitan disiplin, sahsiah, dan komitmen murid-muridnya. Sehubung dengan
itu, Pengurusan Hal Ehwal Murid dan sahsiah pelajar sekolah telah menetapkan
beberapa matlamat yang perlu dan hendak dicapai. Matlamat-matlamat tersebut
ialah :
1.
Memastikan
pelajar sekolah ini mempunyai data maklumat peribadi yang lengkap dan kemaskini.
2.
Memastikan
pelajar di sekolah ini sentiasa mematuhi peraturan sekolah.
3.
Memastikan
pelajar di sekolah ini mengamalkan “ Budaya Hidup Sihat”.
4.
Memastikan
pelajar sekolah ini mendapat layanan yang adil dan seimbang dari guru-guru.
5.
Memastikan
pelajar sekolah ini tidak terlibat dengan kegiatan-kegiatan yang tidak bermoral
seperti berikut;
a.
Ponteng
sekolah
b.
Merokok
c.
Pergaduhan
d.
kelakuan
lucah
e.
membuli
f.
kurang
ajar atau biadap
g.
merosakkan
harta benda sekolah/awam (VANDALISME)
6.
Memastikan
pelajar sekolah ini yang bermasalah ekonomi dan pembelajaran mendapat bantuan
dan pertolongan yang sewajarnya.
7.
Berusaha
menerapkan nilai-nilai murni melalui pelbagai aktiviti yang dirancang oleh
pihak sekolah.
8.
Memastikan
pelajar sekolah ini sentiasa menjaga keselamatan diri, keluarga, dan harta
benda sekolah.
9.
Menggalakkan
pelajar sekolah ini sentiasa berusaha menjaga dan menaikkan nama sekolah.
STRATEGI PELAKSANAAN
BAGI MENCAPAI
MATLAMAT STRATEGIK
PENGURUSAN HAL EHWAL MURID & SAHSIAH PELAJAR
PENGURUSAN HAL EHWAL MURID & SAHSIAH PELAJAR
1.
Sistem
Pendaftaran Pelajar.
1.1 Sekolah melaksanakan Program Hari Pendaftaran murid
tahun 1.
1.2 Gari pendaftaran murid dijalankan satu atau dua hari
sebelum persekolahan sebenar.
1.3 Ibu bapa atau penjaga murid menyerahkan borang
maklumat murid semasa hadir pada hari pendaftaran.
1.4 Aktiviti-aktiviti yang dijalankan pada hari
pendaftaran adalah seperti berikut;
a. Pendaftaran di kelas dengan menyerahkan borang
maklumat murid.
b. Bayaran keperluan persekolahan
c. Pengagihan buku teks
d. Taklimat sistem pentadbiran sekolah kepada ibu bapa
atau penjaga
1.5 Memasukan data murid ke dalam buku rekod pendaftaran
sekolah dan sistem maklumat murid sebelum akhir bulan Januari.
2.
Penguatkuasaan
Peraturan Sekolah
2.1 Semua murid perlu memiliki Buku Peraturan Sekolah
2.2 Semua murid dikehendaki memakai lencana sekolah dan
tanda nama.
2.3 Membuat pelantikan pengawas sekolah yang terdiri
daripada murid tahun tiga hingga tahun enam.
2.4 Bilangan pengawas sekolah adalah 10% daripada bilangan
keseluruhan murid pada tahun semasa.
2.5 Semua pengawas yang dilantik perlu melalui proses
berikut;
a. Pencalonan oleh guru kelas
b. Temuduga oleh jawatankuasa disiplin dan pengawas
sekolah
c. Kursus perlaksanaan tugas dan tanggungjawab
d. Tempoh percubaan sepanjang bulan Januari
e. Majlis watikah perlantikan.
2.6 Mengadakan sesi kaunseling khas kepada murid-murid
yang sering melanggar peraturan.
3.
Pelaksanaan
Program-program Kesihatan
3.1 Memastikan perlaksanaan Rancangan Makanan Tambahan
(RMT) menepati sasaran dan matlamat perlaksanaannya seperti berikut;
a. Bilangan murid yang terlibat
b. Pemilihan murid yang tepat
c. Penyediaan menu yang berkhasiat
3.2 Memastikan murid menggunakan sepenuhnya waktu rehat
secara berfaedah seperti berikut;
a. Cukup masa untuk membeli makanan dan menjamu selera
b. Berinteraksi dengan kawan-kawan
c. Bersedia untuk sesi pembelajaran seterusnya
d. Mendapatkan maklumat atau bahan-bahan dari pusat
sumber dan pusat akses
3.3 Membuat pemeriksaan kesihatan secara berkala seperti;
a.
Pemeriksaan mata
b.
Pemeriksaan gigi
c.
Pemeriksaan kuku
dan rambut
d.
Pemeriksaan
kesihatan dan kebersihan diri
3.4 Memastikan pengurusan kantin dan persekitaran sentiasa
bersih.
a.
Pekerja kantin
mendapat suntikan dari jabatan kesihatan
b.
Jenis-jenis
jualan di kantin adalah berkhasiat dan berkualiti
c.
Penyediaan
makanan adlaah secara masak sendiri
d.
Tong-tong sampah
disediakan mencukupi keperluan
3.5 Mewujudkan tabiat sukakan kebersihan dan melalui
aktiviti berikut;
a.
Pertandingan
kebersihan dan keceriaan kelas
b.
Gotong royong
c.
Mengutip sampah
dan masukkan ke tong sampah secara spontan bila menjumpainya
d.
Tidak membuang
sampah merata-rata
4.
Mempertingkatkan
peranan guru-guru
4.1 Guru perlu sentiasa memberi layanan yang adil kepada
semua murid dalam sebarang tindakan yang diambil.
4.2 Tindakan-tindakan guru adalah konsep “MENDIDIK BUKAN
MENGHUKUM”
4.3 Semua guru perlu memainkan peranan sebagai GURU DISIPLIN.
5.
Melaksanakan Sesi
Kaunseling dan Motivasi
5.1 Murid-murid
yang menghadapi masalah disiplin dan rendah akhlak akan sentiasa diberi
kaunseling dan dibimbing melalui aktiviti berikut;
a. Sesi Kaunseling Individu
b. Sesi Kaunseling Kelompok
c. Lawatan khas guru kaunseling ke rumah
d. Kem Jati Diri
6.
Pelaksanaan
modul-modul dalam Program Sekolah Selamat
6.1 Melatih murid-murid menyelamatkan diri dari keadaan
kecemasan seperti kebakaran melalui LATIHAN KAWAD KECEMASAN.
6.2 Mengadakan sesi ceramah dari pihak-pihak tertentu
berkaitan perkara berikut;
a. Keselamatan jalan raya
b. Jenayah juvana
c. Pertolongan cemas
d. Penyalahgunaan dadah
7.
Penggalakkan
Penyertaan Aktiviti Luar
7.1 Murid-murid digalakkan menyertai aktiviti luar bilik
darjah yang dianjurkan oleh perbagai pihak seperti;
a.
Menyertai
pertandingan mewarna dan melukis
b.
Menyertai lawatan
sambil belajar
c.
Menyertai
pertandingan kokurikulum akademik
d.
Menyertai
pertandingan sukan dan permainan
7.2 Murid-murid juga diasuh dan diberikan panduan
bagaimana menguruskan masa dengan baik dan berfaedah melalui aktiviti seperti;
a.
Pembacaan di
pusat sumber atau perpustakaan
b.
Menghadiri kelas
tambahan atau tuisyen
c. Program bersama keluarga
Unit Hal Ehwal Murid
SK Marian Convent, Ipoh
Sekolah Berprestasi Tinggi
No comments:
Post a Comment