1. DASAR
PENGURUSAN AM KELAS
1.1 Buku
Jadual Kedatangan Murid (BJKM)
1.1.1 Semua butiran murid hendaklah dilengkapkan dalam
bulan pertama persekolahan.
1.1.2 Buku BJKM hanya dibenarkan dibalut dengan
plastik lutsinar sahaja.
1.1.3 Tandakan BJKM pada setiap persekolahan sebelum
jam 9.00 pagi. Slip kehadiran hendaklah dihantar ke pejabat sebelum jam 8.30
pagi. Sila ambil perhatian terhadap murid yang datang lewat dan ponteng
sekolah. Murid yang datang lewat 1 jam masih dikira hadir.
1.1.4 Tandakan BJKM seperti berikut:
- Tandakan menggunakan pen dakwat berwarna hitam.
- Tandakan
“ / “ sekiranya murid hadir.
(condong kanan ke kiri)
- Tandakan
“O ” sekiranya murid tidak hadir
tanpa sebab
- Tandakan
“ S “ dalam bulatan sekiranya
tidak hadir bersebab/bersurat (surat pengesahan daripada ibu bapa/penjaga atau
surat sakit)
- Tandakan
“L” dalam bulatan sekiranya murid lewat ke sekolah (dikira HADIR)
- Tandakan “A “ dalam bulatan sekiranya murid
mewakili sekolah dalam aktiviti luar sekolah (dikira HADIR)
- Tulis secara lajur ke bawah bagi hari cuti umum.
Garis panjang bagi ruang sehingga nama murid terakhir dalam setiap kelas.
- Elakkan
budaya comot. Cecair pemadam
tidak dibenarkan. Sebarang kesilapan hendaklah dipotong dan ditandangani
ringkas.
1.1.5 BJKM hendaklah dihantar ke pejabat
selewat-lewatnya jam 9.00 pagi.
1.1.6 Murid tidak dibenar mengambil BJKM selepas jam 9
pagi. Sebarang urusan berkaitan BJKM selepas waktu tersebut hendaklah
dimaklumkan kepada PK HEM/pejabat.
1.1.7 BJKM hendaklah ditutup tidak lewat dari 3 haribulan tiap-tiap bulan berikutnya.
1.1.8 Segala keselamatan dan kebersihan BJKM adalah
tanggungjawab guru kelas.
1.2 Murid
Bukan Warganegara (MBWN)
1.2.1 Bagi Murid Bukan Wargnegara (MBWN) , bayaran
levi sebanyak RM120.00 (Sekolah Rendah) hendaklah
dibayar di Jabatan Pelajaran Perak
setiap tahun terlebih dahulu
sebelum didaftar sebagai murid
sekolah. Resit berkenaan hendaklah ditunjukkan kepada PK HEM. MBWN juga perlu
membayar lain-lain bayaran tambahan yang
ditentukan seperti murid lain.
1.3 Fail
Peribadi Murid (FPM)
1.3.1 Setiap murid dari Tahun 1 hingga Tahun 6 wajib
mempunyai Fail Peribadi Murid. Murid baharu boleh mendapatkan fail berkenaan
daripada PK Petang/PK HEM dengan bayaran RM2.50
1.3.2 Sila pastikan nama penuh murid, tahun, kelas dan
nama Guru Kelas ditulis di muka hadapan fail. Pastikan gambar murid ditampal di petak yang disediakan.
1.3.3 Semua maklumat peribadi murid salinan surat
beranak, Borang SMM/maklumat diri, keputusan peperiksaan dalaman dan lain-lain disimpan dalam FPM. Buku kesihatan dan kad gigi murid diurus penyimpanannya oleh JK Kesihatan di almari
Unit HEM Bilik Gerakan.
1.3.4 FPM akan diserahkan kepada murid yang menamatkan
persekolahan (Tahun 6) dan pihak pejabat akan mengurus penyerahan kepada
sekolah baharu sekiranya murid berpindah.
1.3.5 Semua FPM perlu disimpan dalam rak di Bilik
Bimbingan dan Kaunseling.
1.4 Fail
Kelas Guru Kelas
1.4.1 Semua surat murid sama ada sijil sakit atau
surat pengakuan sakit daripada ibu bapa/penjaga disimpan dalam Fail Kelas.
1.4.2 Semua surat peringatan ponteng atau surat
gantung sekolah disimpan dalam fail ini.
1.4.3 Fail akan disemak oleh PKHEM setiap akhir bulan.
Sila serahkan fail ini selewat-lewatnya
3hb bulan berikutnya setiap bulan. PKHEM
akan menyediakan dokumen semakan Fail
Kelas.
1.5 Pendaftaran
Murid Baru
1.5.1 PKHEM
akan menyemak rekod disiplin, akademik dan dokumen diri dari sekolah
terdahulu dan kelulusan dari Jabatan.
1.5.2 Penyelaras Tahun/PKHEM akan memastikan status
kewarganegaraan sebelum menerima masuk murid baru.
1.5.3 Guru kelas menerima murid baru daripada
Penyelaras Tahun/PKHEM.
1.5.4 Pastikan semua murid baru melengkapkan Borang
Maklumat Diri Murid (Borang SMM) yang boleh didapati daripada Pembantu Tadbir. Sekiranya
membawa Borang SMM dari sekolah lama hendaklah memastikan maklumat yang terkini
dan lengkap.
1.5.5 Silakan pastikan dan maklum kepada PKHEM
sekiranya murid berkenaan adalah;
-
Penerima bantuan KWAMP atau apa-apa bantuan
lain.
-
Penerima RMT
-
Orang Kurang Upaya berdaftar (OKU)
-
Anak yatim
atau Murid miskin
1.5.6 Guru Kelas memasukkan maklumat murid berkenaan dengan lengkap ke dalam Buku Daftar Murid Sekolah dan merekod nombor pendaftaran ke dalam Buku
Jadual Kedatangan Murid. Pada awal tahun guru kelas Tahun 1 diminta
melengkapkan maklumat dalam Buku Daftar Murid Sekolah dalam tempoh 3 bulan
mengikut urutan kelas SKMC.
1.5.7 Sila kemaskini senarai nama murid dalam Sistem
Maklumat Murid Secara Online (APDM) dari semasa ke semasa oleh Guru Kelas.
Penyelaras/Guru kelas juga diminta membantu Guru Data SMM untuk mengemaskini
data. Pemantauan data APDM dan SMM akan dibuat oleh JK Data Murid Sekolah.
1.6 Buku
Teks
1.6.1 Semua murid warganegara layak menerima SPBT.
1.6.2 Guru Kelas membantu Guru SPBT menguruskan
penerimaan dan pemulangan buku teks. Pastikan murid menyerahkan buku teks dalam
keadaan baik.
1.6.3 Guru kelas memastikan menerima semual Surat Akuan Menerima Buku Teks daripada ibu
bapa/penjaga dan menyemak rekod berkenaan dan menyerahkan kepada Guru SPBT.
1.6.4 Guru Kelas membantu melengkapkan Borang Pinjaman
Buku Teks dan menyenarai nama murid yang tidak memulangkan buku teks dalam
tahun semasa.
1.6.5 Guru Kelas memastikan semua murid membalut buku
teks dengan plastik lutsinar dan ditulis nama dan kelas. Guru kelas juga perlu
mengingatkan murid agar tidak
meninggalkan buku teks di sekolah.
1.6.6 Buku teks akan di edar kepada setiap murid
sebelum akhir tahun semasa. Setiap murid akan menerima satu set buku teks sebelum
sesi persekolahan tahun hadapan.
1.7 Murid
Keluar/Bertukar/Berpindah
1.7.1 Menentukan surat kelulusan murid berkenaan.
1.7.2 Mencatat maklumat/butiran pertukaran dalam BJKM.
1.7.3 Murid boleh membawa semua buku teks sama ada
pertukaran dalam dan antara negeri. Pastikan semua buku tulis dan dokumen mata
pelajaran diserahkan kepada murid berkenaan.
1.7.4 Guru Kelas menyediakan Surat Berhenti Sekolah
bagi murid-murid yang berada di SKMC
sekurang-kurangnya selama satu (1)
tahun.
1.7.5 Segala dokumen peribadi murid (Fail Peribadi)
diserahkan kepada pihak pejabat untuk dimasukkan dalam sampul surat dilakri dan diserah kepada ibu bapa/penjaga.
(bergantung kepada keadaan)
1.8 Pengurusan
Kelas/Organisasi
1.8.1 Melantik Jawatankuasa Kelas
1.8.1.1 Ketua
Kelas dan Penolong Ketua Kelas
1.8.1.2 AJK
Kebersihan & Keceriaan
1.8.1.3 AJK
SPBT
1.8.1.4 AJK
Mata Pelajaran
1.8.2 Menyelaras penyediaan perkara berikut;
1.8.2.1 Carta
Organisasi ditampal di papan kenyataan hadapan kelas.
1.8.2.2 Jadual
Waktu ditampal di papan kenyataan hadapan kelas.
1.8.2.3 Jadual
Bertugas Harian Murid – ditampal di papan kenyataan hadapan kelas.
1.8.2.4 Pelan
Kedudukan Murid – dilekat di atas meja guru.
1.8.2.5 Inventori
– Kad Kew PA3 – ditampal di dinding kelas.
1.8.2.6 Papan
kenyataan kelas – dihias kemas dan jelas
semua maklumat
1.8.2.7 Pelan
Laluan Kebakaran @ Kecemasan – tampal di dinding kelas
1.8.2.8 Misi,
Visi, Moto sekolah dan JPN serta Amalan
Terbaik SKMC dipamer dan dihafal serta difahami oleh semua murid.
1.8.2.9 Sudut
Bacaan Kelas
1.8.2.10 Sudut mata pelajaran disediakan di papan
kenyataan sebelah belakang
dan
tepi kelas.
1.8.3 Bilangan kehadiran ditulis di penjuru kanan
papan putih
1.8.4 Memastikan
kerusi dan meja mencukupi dan mempunyai nombor siri (ditanda hak milik
kelas). Kerusi hendaklah yang sama warna.
1.8.5 Mengganti perabot yang rosak/tidak selamat
digunakan.
1.8.6 Kebersihan Kelas;
1.8.6.1Memastikan
kelas dibersihkan setiap hari persekolahan. Setiap guru harus memastikan kelas
dalam keadaan bersih dan teratur sebelum memulakan pengajaran dan sebelum
meninggalkan kelas.
1.8.6.2Memastikan
sampah dibuang dari dalam laci dan bakul sampah ke tong sampah induk 5 minit sebelum rehat dan sesi persekolahan
tamat. Murid bertugas di bawah penyeliaan guru.
1.8.7 Peralatan kebersihan hanya dibekalkan pada awal tahun sahaja. Adalah menjadi
tanggungjawab kelas menggantikan alatan pembersih yang rosak atau hilang.
1.8.8 Semua murid memasukan kerusi di bawah
meja,menutup suiz lampu dan kipas sebelum meninggalkan kelas sama ada waktu
rehat, ke bilik khas atau waktu pulang.
1.8.9 Mengambil perhatian terhadap perkara berikut;
1.8.9.1Memastikan
pendawaian elektrik, lampu, kipas dan suiznya dalam keadaan baik dan selamat
digunakan.
1.8.9.2Melaporkan
sebarang kerosakan dan masalah dengan segera kepada Jawatankuasa berkenaan dan
PK HEM.
1.8.9.3Mengadakan
tabung kelas dengan jumlah kutipan ditetapkan mengikut budi bicara guru kelas
dan kemampuan murid. (Diputuskan dalam mesyuarat dan diminitkan. Satu salinan
Minit mesyuarat hendaklah diserahkan kepada PKHEM selewat-lewatnya pada minggu
kedua).
Tabung ini
diwujudkan untuk tujuan membeli bahan keceriaan kelas, tabung kelas, jamuan
akhir tahun dan sebagainya). Guru kelas sebagai pemegang amanah dan menunjukkan
akaun kelas yang kemaskini apabila diminta.
1.9 Senarai
Nama Murid
1.9.1 Setiap guru kelas menyediakan senarai nama murid
seperti format di bawah. Serahkan senarai tersebut pada minggu pertama
persekolahan.
Kelas: ………………..
Nama Guru
Kelas: ……………………………
Bil
|
No.Pendaftaran
|
Nama
Murid
|
Kelas
2013
|
Bangsa
|
Catatan
|
1.10
Buku Laporan Disiplin Murid dan Rekod Keluar Ke
Tandas
1.10.1 Menulis
setiap nama murid mengikut helaian yang ditetapkan.(1 orang murid 1 muka surat,
boleh ditambah helaian sekiranya ruang tidak mencukupi).
1.10.2 Sentiasa
dikemaskini dan dihantar setiap hari
akhir persekolahan pada setiap bulan kepada PKHEM.
1.10.3 Mengambil
tindakan segera ke atas kesalahan yang sering dilakukan dan melaporkan kepada
PKHEM sekiranya perlu.
2.1 Ponteng
Sekolah
2.1.1 Murid dianggap ponteng sekiranya tidak
hadir sekolah dan tidak membawa surat
daripada ibu bapa/penjaga atau surat sakit pada keesokan harinya.
2.1.2 Guru kelas hendaklah menandakan ‘O’ dalam BJKM
Kelas (Sila rujuk Nota 1.1.4)
2.1.3 Jadual penghantaran surat kes Ponteng adalah
seperti berikut;
Tindakan
|
Ponteng
Berterusan
|
Ponteng
Berkala/ Tidak berurutan
|
Amaran
1
|
3
hari terturut-turut
|
10
hari
|
Amaran
2
|
7
hari selepas Surat Amaran 1
|
10
hari selepas Surat Amaran 1
|
Amaran
3
|
7
hari selepas Surat Amaran 2
|
20
hari selepas Surat Amaran 2
|
Buang
Sekolah
|
14
hari selepas Surat Amaran 3
|
20
hari selepas Surat Amaran 3
|
Jumlah
Keseluruhan
|
31
hari
|
60
hari
|
2.1.4 Guru Kelas hendaklah mencatat segala semua
proses tindakan dalam borang Rekod Ponteng Sekolah. Rekod hantaran surat
Ponteng kepada ibu bapa/penjaga (dalam fail kelas).
2.1.5 Segala surat amaran dan Surat Buang Sekolah
boleh didapati dari pejabat sekolah.
2.1.6 Surat amaran dan buang sekolah hendaklah diisi
dalam 3 salinan dan ditandatangani oleh;
Amaran 1
|
PK HEM
|
Amaran 2
|
PK HEM
|
Amaran 3
|
PK HEM
|
Buang Sekolah
|
Guru Besar
|
Salinan 1: untuk diserah kepada ibu
bapa /penjaga murid
Salinan 2: untuk dimasukkan ke dalam
fail Rekod Salah Laku Disiplin Murid
Salinan 3: untuk dimasukkan ke dalam
fail Kelas guru kelas
2.1.7 Surat Buang Sekolah mesti diisi dalam 4 salinan
dan terus beri kepada PKHEM untuk tindakan selanjutnya dan ditandatangani oleh
Guru Besar.
Nota: Sila catat dalam BJKM sekiranya surat telah dikeluarkan
seperti berikut
AP – Amaran pertama
AK – Amaran Kedua
AT – Amaran Ketiga
BS – Buang Sekolah
2.1.8 Sekiranya murid hadir selepas sesuatu tindakan telah dibuat, perkara berikut
hendaklah dipatuhi;
Selepas
Amaran Pertama, murid hendaklah membawa surat jawapan daripada ibu bapa/penjaga
masing-masing.
Selepas
Amaran Kedua, murid hendaklah membawa surat jawapan daripada ibu bapa /penjaga
masing-masing dan berjumpa dengan PKHEM.
Selepas
Amaran Ketiga, Murid mesti hadir dengan ibu bapa dan berjumpa Guru Besar. Murid
hanya dibenarkan masuk ke kelas setelah Guru Besar berpuashati dengan jaminan
yang diberi oleh ibu bapa/penjaga melalui Surat Akur Janji.
Selepas
Buang Sekolah, Murid hanya dbenarkan masuk semula setelah membuat rayuan dan
diluluskan oleh JPN.
2.2 Buku
Rekod Disiplin Kelas (BRDK) & Buku Kawalan Kelas (BKK)
2.2.1 Semua Guru Kelas mesti memastikan kelas mereka mempunyai BRDK & BKK setiap hari.
2.2.2 BRDK & BKK akan diedar kepada Ketua Kelas
setiap pagi di meja Ketua Guru Disiplin dan menjadi tanggungjawab Ketua Kelas memulangkan BRDK&BKK ke meja Ketua Guru Disiplin selepas tamat
waktu persekolahan setiap hari .
2.2.3 BRDK hendaklah sentiasa ada pada Ketua Kelas dan
diserahkan kepada guru yang masuk pada setiap waktu.
2.2.4 Guru yang masuk hendaklah memastikan kelas dalam
keadaan bersih dan teratur sebelum menandatangani BKK. Sila lengkapkan maklumat
seperti yang dikehendaki di dalam BKK. Kelas yang bercantum seperti Pendidikan
Agama & Moral akan mempunyai BKK yang berasingan.
2.2.5 Guru mestilah mencatat setiap kesalahan yang
dilakukan oleh murid (rujuk
Lampiran kod dan jenis Salah Laku Murid)
pada helaian mengikut no siri murid di dalam BRDK.
2.2.6 Semua kes salah laku yang ringan atau sederhana
hendaklah diambil tindakan oleh guru yang berkenaan pada setiap waktunya. Hanya
kes yang berat sahaja perlu dicatat dalam BRDK untuk tindakan Ketua Guru
Disiplin pada keesokan harinya. Jika kes berat
dan memerlukan tindakan segera, sila catat dalam BDRK dan terus
maklumkan kepada Ketua Guru
Disiplin/PKHEM untuk tindakan selanjutnya.
2.2.7 Ketua Guru Disiplin hendaklah menyemak dan
menjaga BDRK &BKK dengan baik dan diserahkan kepada PKHEM
akhir setiap bulan.
2.3 Pas
Kebenaran Keluar Kelas
2.3.1 Semua guru hendaklah mengambil Pas Kebenaran
Keluar daripada PKHEM pada awal tahun.
2.3.2 Mana-mana murid yang ingin keluar ke tandas,
berjumpa guru dan sebagainya mesti memakai pas berkenaan.
2.3.3 Guru-guru berhak menahan dan meminta murid balik
ke kelas untuk mendapatkan pas daripada guru kelas atau guru kelas sebelah jika
tiada guru.
2.4 Disiplin
Murid
2.4.1 SEMUA GURU ADALAH GURU DISIPLIN. Oleh itu
guru-guru mestilah memastikan semua
murid mengikuti peraturan sekolah yang ditetapkan.
2.4.2 Guru-guru mesti memberi teguran dan nasihat jika
mereka mendapati seseorang murid itu
melakukan kesalahan disiplin.
2.4.3 Guru-guru mestilah memaklumkan
kesalahan-kesalahan murid yang berat kepada Ketua Guru Disiplin/PKHEM
2.4.4 Guru-guru hendaklah berpegang kepada prinsip
bahawa hukuman yang dikenakan mestilah berpatutan dan adil serta setimpal dengan kesalahan murid. Ini bertujuan supaya
murid tidak teraniaya dan akan menerima hukuman dengan rela hati.
2.4.5 Tiada sentuhan badan kepada murid dan tingkah
laku negative yang boleh menimbulkan prasangka kepada murid.
2.5 Kawalan/
Tanggungjawab Guru
2.5.1 Guru mestilah mengetahui nama murid mereka. Ini
dianggap sebagai satu usaha guru mempunyai sikap keprihatinan dan mengenali
mereka sebagai seorang individu.
2.5.2 Guru hendaklah kenali dan fahami mana-mana murid
yang sering menimbulkan masalah disiplin dan berikan tumpuan yang lebih terhadap mereka bagi mendapatkan
kerjasama.
2.5.3 Jangan mulakan proses PdP sekiranya murid-murid
tidak memberikan tumpuan atau sedang bising dan bercakap sesama sendiri.
2.5.4 Jangan biarkan murid-murid berkumpul di hadapan
meja guru, sedangkan murid-murid lain dibiarkan bising di tempat mereka atau di
belakang kelas.
2.5.5 Guru haruslah memeriksa kebersihan kelas
termasuk kaki lima kelas dan mengarahkan murid-murid mengemas dan membersihkan
dengan segera.
2.5.6 Guru-guru harus mengambil perhatian terhadap
murid-murid yang tidak menyiapkan kerja rumah atau tugasan dalam kelas. Cuba
kenalpasti sebab-sebabnya dan ambil tindakan sewajarnya. (dendaan seharusnya
tidak merugikan hak belajar murid). Murid-murid yang engkar walaupun telah
diberi amaran, boleh dirujuk kepada PKHEM atau Guru Besar.
2.6 Dasar
Umum Disiplin
2.6.1 Setiap murid wajib memiliki Buku Peraturan Sekolah dan dibawa ke sekolah
setiap hari.
2.6.2 Setiap murid wajib mempunyai Buku Komunikasi dan
wajib dibawa bersama sewaktu perhimpunan.
2.6.3 Pada awal tahun permulaan persekolahan murid
akan diberi penjelasan dan penerangan tentang peraturan sekolah dan
tindakan-tindakan disiplin yang dikuatkuasakan jika melanggar peraturan melalui
Taklimat Peraturan Sekolah.
2.6.4 Pemeriksaan Gempar/Spot check;
2.6.4.1 Pemeriksaan
gempar/spot check boleh dilakukan dari semasa ke semasa ke atas murid semasa
berada di kelas atau tapak perhimpunan atas arahan pihak pentadbir.
2.6.4.2Pemeriksaan
gempar/ spot check boleh dilakukan terhadap kepatuhan uniform murid,
kebersihan diri, buku teks dan membawa barang larangan.
2.6.4.3 Guru
disiplin/ guru bertugas bersama guru
kelas atau guru mata pelajaran dengan
bantuan pengawas sekolah akan membuat spot check dengan disaksikan oleh murid
yang berkenaan.
2.6.4.4 Barang
larangan akan dirampas dan maklumat murid tersebut akan direkod oleh guru berkenaan dalam Buku
Rekod Salah Laku Barang Rampasan yang disimpan dalam almari Bilik PKHEM.
2.6.4.5 Barang
rampasan akan disimpan oleh PKHEM.
2.6.4.6 Barang
rampasan yang mahal seperti telefon bimbit hanya boleh dituntut balik oleh ibu
bapa/ penjaga setelah berjumpa PKHEM dan menandatangani surat kontrak.
2.6.4.7 Barang
rampasan yang tidak dituntut selepas tiga tahun akan dilupuskan setelah dibawa
mesyuarat AJK Disiplin dan AJK PIBG.
2.6.4.8 Kehilangan
barang-barang berharga adalah tanggungjawab murid-murid.
2.7 Kaedah
Mengatasi Disiplin
2.7.1 Edaran senarai kesalahan ringan, sederhana dan
berat kepada semua guru, kelas-kelas
(ditampal) dan bilik-bilik khas. Penerangan kepada semua murid.
2.7.2 Guru kelas / guru mata pelajaran rekod kesalahan
murid dalam Buku Rekod Disiplin Kelas dan lapor kepada guru disiplin. Guru
Disiplin akan menyemak dan mengambil tindakan selanjutnya (dibawa perbincangan/mesyuarat
JK Disiplin ikut keperluan)
2.7.3 Senaraikan nama murid dan tampal di papan
kenyataan;
i.
Kedatangan penuh – 2x setahun
ii.
Kerap tidak hadir /ponteng – 2 bulan sekali
2.7.4 Sifar Ponteng ;
i. mberikan sijil penghargaan kepada kelas yang
mempunyai % kehadiran tertinggi/ terbaik setiap bulan.
ii. Murid yang mengekalkan sifar ponteng/ kehadiran
penuh akan diberi sijil penghargaan pada akhir tahun.
2.8 Pengurusan
Perhimpunan
2.8.1 Perhimpunan rasmi pada hari Isnin bermula 7.20
pagi hingga 8.00 pagi. Perhimpunan harian bermula 7.20 pagi hingga 7.30 pagi.
Semua murid mesti berkumpul di dewan sekolah setiap hari pada jam 7.10 pagi.
Aktiviti membaca dijalankan selama 10 minit.
2.8.2 Diuruskan oleh guru bertugas Mingguan. Persiapan
tempat diurus oleh murid kelas Tahun 5 secara giliran mingguan.
2.8.3 Semua guru dan murid wajib berada setiap
waktu perhimpunan.
2.8.4 Guru dan murid tidak dibenarkan
bercakap/berbual ketika perhimpunan
kecuali sedang bertugas atau dengan kebenaran.
2.8.5 Perhimpunan perlulah ringkas dan padat. MMI (Melindungi
Masa Instruksional) harus diambilkira
2.8.6 Murid dilarang membaca bahan bacaan yang dibawa
semasa guru berucap/ memberi taklimat atau murid lain membuat persembahan.
2.8.7 Guru-guru juga diingatkan tidak
bercakap/bersembang ketika perhimpunan
sedang dijalankan. Sekiranya perlu maka guru berkenaan dibenarkan keluar
sebentar dari perhimpunan tersebut.
2.8.8 Pergerakan keluar dewan hendaklah dikawal dengan
memininumkan bunyi suara dan tapak kasut.
3. DASAR
AM KEBAJIKAN MURID
3.1 Pengurusan
Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)
3.1.1 Memastikan semua murid mendapat buku teks yang
mencukupi selewat-lewatnya hari pertama
sesi baru persekolahan.
3.1.2 Guru kelas memastikan semua murid membalut buku
teks dengan kemas menggunakan plastik lutsinar tanpa corak dan ditulis nama.
3.1.3 Melaksanakan arahan perpindahan murid bersama
buku teks, dalam daerah, luar daerah atau antara negeri mengikut pekeliling.(KP.
BT.)
3.1.4 Guru SPBT mesti mengumpulkan semula buku teks
pada akhir tahun mengikut tarikh yang ditetapkan dan setiap murid
menandatangani borang dan menyenaraikan nama murid yang tidak memulangkan buku
teks.
3.1.5 Murid bukan warganegara tidak layak menerima
Skim Pinjaman Buku Teks.
3.2 Pengurusan
Bantuan Kewangan - (KWAPM) & Sumbangan
3.2.1 Guru kelas mengenalpasti murid yang layak
menerima bantuan dan mengedar borang KWAPM dan menyerahkan borang yang lengkap
kepada PKHEM mengikut tarikh yang ditetapkan.
3.2.2 Permohonan adalah mengikut tahun semasa.
3.2.3 Guru kelas hendaklah memaklumkan kepada JK
Kebajikan dan PKHEM sekiranya ada murid yang ditimpa penyakit yang mudarat atau murid yang ditimpa kemalangan/ kematian
atau bencana pada keluarganya.
3.2.4 Derma kilat akan dibuat oleh JK Kebajikan
sekiranya berlaku kemalangan /kematian atau bencana pada saudara terdekat (ibu
bapa) atau diri sendiri.
3.2.5 Sumbangan kepada anak yatim dan murid miskin
akan diberi pada hari-hari perayaan mengikut agama murid berkenaan yang
disumbang oleh murid-murid dan guru-guru. (kutipan dijalankan selama 3 hari
selepas waktu rehat, tiada paksaan untuk memberi sumbangan)
4. DASAR
AM PENGURUSAN KEBERSIHAN DAN KESIHATAN
4.1 Rekod
Kesihatan Murid
4.1.1 Guru kelas hendaklah memastikan setiap murid
mempunyai buku tersebut. Guru kelas Tahun 1 akan menyedia dan memastikan buku
berkenaan lengkap (ditandatangani kebenaran ibu bapa) sebelum pemeriksaan
dibuat ke atas murid.
4.1.2 Jika guru kelas mendapati murid berkenaan tidak
mempunyai buku atau kehilangan buku tersebut,
sila dapatkan daripada PKHEM dengan bayaran RM1.00 bagi senaskah.
4.1.3 Setiap murid wajib mempunyai buku tersebut
kerana buku berkenaan diperlukan apabila pemeriksaan kesihatan dibuat ataupun semasa suntikan imunisasi (Tahun 1
dan Tahun 6) diberikan kepada murid oleh pegawai kesihatan.
4.1.4 Buku Rekod kesihatan Murid wajib dibawa bersama
murid yang bertukar sekolah dan disertakan bersama Fail Peribadi Murid
berkenaan.
4.2 Kad
Pergigian Murid
4.2.1 Setiap murid sekolah mempunyai kad pergigian
yang dibekalkan semasa di Tahun 1.
4.2.2 Guru kelas
mestilah memastikan kad pergigian diedarkan kepada ibu bapa/ penjaga
murid untuk mendapatkan kebenaran bagi
pemeriksaan gigi anak/ anak jagaan mereka.
4.2.3 Kad ini hendaklah diserahkan kepada pegawai
kesihatan berkenaan dan pemeriksaan akan dilaksanakan dalam satu tempoh yang
ditetapkan setiap tahun oleh Jabatan Kesihatan yang berkenaan.
4.3 Surat
Rawatan Murid
4.3.1 Guru kelas hendaklah memaklumkan bahawa murid
boleh mendapatkan surat rawatan ini di pejabat sekolah.
4.3.2 Surat rawatan hendaklah ditandatangani guru
besar atau mana-mana Penolong Kanan.
4.3.3 Surat ini digunakan oleh murid yang ingin
mendapatkan khidmat rawatan di mana-mana hospital atau klinik kerajaan.
4.4 Murid
Sakit
4.4.1 Guru kelas mestilah prihatin jika ada dikalangan
muridnya yang sakit atau kurang sihat pada hari tersebut.
4.4.2 Jika murid berkenaan meminta izin pulang, guru
bertugas atau guru kelas hendaklah menghubungi ibu bapa/ penjaga murid
berkenaan untuk menjemputnya di sekolah.
4.4.3 Guru bertugas/ guru kelas mesti memastikan ibu
bapa /penjaga murid merekod maklumat
diri murid yang dibawa pulang di dalam Buku Rekod Keluar Murid dan guru
bertugas menulis dalam Buku Laporan Bertugas.
4.4.4 Jika berlaku kes-kes kemalangan/ kecemasan, guru
bertugas/guru kelas hendaklah menghubungi ibu bapa/ penjaga untuk mendapat
kebenaran membawa ke hospital/klinik
terdekat atau menghantar balik ke
rumah.
4.5 Kebersihan
dan Keceriaan Sekolah
4.5.1 Semua guru bertanggungjawab bagi memastikan murid-murid menjaga kebersihan diri, kelas, tandas,
kantin, bilik-bilik khas , bangunan dan kawasan sekolah.
4.5.2 Guru-guru kelas mesti sentiasa mengingatkan
murid-murid kelasnya menjaga kebersihan dan keceriaan kelas masing-masing.
4.5.3 Guru-guru kelas bertanggungjawab mengambil
inisiatif untuk menghias kelas mereka
agar kelihatan kemas dan teratur, ceria dan kondusif bagi memudah dan membantu
proses PdP.
4.5.4 Guru-guru kelas hendaklah memastikan kelas
dibersihkan di awal pagi oleh murid bertugas sebelum masuk ke dewan. Bakul
sampah dikosongkan sebelum wakti rehat dan waktu akhir pembelajaran.
4.5.5 Guru-guru hendaklah meminta murid memasukkan
kerusi di bawah meja. Setiap kelas mesti mempunyai kerusi yang sama warna .
(seragam)
4.5.6 Guru-guru waktu akhir bertanggungjawab kelas atau
bilik-bilik khas dibersihkan sebeum murid-murid keluar.
4.6 Kantin
Sekolah
4.6.1 Guru JK Kantin hendaklah memastikan pengusaha
kantin mengamalkan kebersihan dalam penyediaan, penjualan dan seluruh kawasan
kantin.
4.6.2 Guru JK Kantin perlu membuat laporan setiap hari
kepada PKHEM dengan menyemak Buku Pemeriksaan Kendiri yang dibekalkan oleh JPN.
4.6.3 Guru JK Kantin perlu membuat laporan kepada
PKHEM atau pentadbir jika berlaku kes keracunan makanan atau perkara yang tidak
sepatutnya dengan segera.
4.6.4 Guru-guru juga bertanggungjawab menasihati murid
supaya mengamalkan pemakanan seimbang dan tidak menggalakkan murid membeli
makanan dari penjual luar.
4.6.5 Guru bertugas serta Guru disiplin mesti
memastikan murid murid menepati masa untuk beredar dari kantin untuk masuk ke
kelas apabila loceng tamat waktu rehat dibunyikan
4.6.6 Murid tidak dibenarkan membeli makanan dan
minuman manis di luar waktu rehat kecuali dengan kebenaran khas.
4.6.7 Penggunaan plastik minuman dilarang sama sekali.
4.7 Kebersihan
Kelas
4.7.1 Murid mesti membersihkan kelas di awal pagi,
rehat dan waktu akhir persekolahan.
4.7.2 Guru mata pelajaran memeriksa sebelum masa
pertama bermula dan untuk waktu akhir, 5 minit sebelum waktu akhir
persekolahan. Memastikan sampah di dalam bakul sampah dibuang.
4.7.3 Guru bertugas harian membuat memeriksa pada
bila-bila masa sepanjang minggu bertugas (2guru = 2hari/rondaan).
4.7.4 Markah diisi oleh guru bertugas di dalam Borang
Kebersihan untuk menentukan kelas terbersih atau terkotor pada minggu tersebut.
4.7.5 Guru bertugas pada minggu akhir setiap bulan
akan mengira purata markah untuk menentukan kelas terbersih dan terkotor
mengikut bulanan.
4.7.6 Pengumuman akan dibuat pada hari Isnin minggu
pertama setiap bulan. Kelas terbersih akan menerima piala pusingan dan sijil
penghargaan. Kelas yang kotor akan didenda membuat kerja amal membersihkan
kawasan sekolah di bawah pengawasan guru bertugas.
4.7.7 Kelas yang mendapat tempat pertama paling banyak
sepanjang tahun akan menerima hadiah utama mengikut tahap pada akhir tahun.
5. DASAR
AM KESELAMATAN SEKOLAH
5.1 Latihan
kebakaran/kecemasan
5.1.1 Memastikan latihan kebakaran (fire drill) diadakan sekurang-kurangnya 2
kali setahun.
5.1.2 Mengadakan demontrasi memadamkan api sekiranya
berlaku kebakaran kecil.
5.1.3 Memastikan alat pencegahan kebakaran/pemadam api
mencukupi dan berfungsi. Dibuat pemeriksaan mengikut tarikh dari semasa ke
semasa.
5.1.4 Guru-guru mesti memastikan murid-murid
meninggalkan kelas/bilik khas dengan segera, tetapi secara teratur apabila
loceng kecemasan dibunyikan.
5.1.5 Guru-guru mesti memastikan suiz lampu, kipas dan
peralatan elektrik lain serta gas ditutup sebelum keluar.
5.1.6 Buku Jadual Kedatangan Murid (BJKM) hendaklah
dibawa keluar oleh staff pejabat/penolong kanan ke tempat berkumpul.
5.1.7 Guru kelas hendaklah mengambil BJKM kelas
masing-masing di tempat berkumpul dan
mengira murid bilangan murid dengan segera. Mana-mana murid yang tiada hendaklah
dimaklumkan kepada pentadbir dengan segera.
5.2 Polisi
Sekolah Selamat
5.2.1 Pihak sekolah mengamalkan 3 polisi utama dalam
aspek keselamatan sekolah
i.
Polisi Keselamatan Pergi dan Balik Sekolah
ii.
Polisi Mengelakkan gangguan seksual
iii.
Polisi Keselamatan menjalankan aktiviti
kokurikulum
5.2.2 Semua guru bertanggungjawab memastikan
polisi-polisi ini dipatuhi dan diamalkan setiap masa demi mewujudkan iklim
sekolah yang selamat kepada semua warga sekolah.
5.3 Kenderaan
Guru dan Ibu Bapa /Penjaga
5.3.1 Guru-guru dan ibu bapa/penjaga hendaklah
mematuhi laluan pintu masuk dan keluar kenderaan yang ditetapkan.
5.3.2 Guru-guru dan ibu bapa/penjaga mesti memastikan
kenderaan diletakkan di tempat yang dikhaskan supaya tidak mengganggu laluan.
5.3.3 Guru-guru dan ibu bapa/penjaga dinasihatkan berhati-hati
ketika memandu untuk mengelakkan kemalangan.
5.4 Pondok
Kawalan Keselamatan
5.4.1 Guru-guru hendaklah memaklumkan kepada pihak
pentadbir sekiranya mereka mendapati tiada pengawal bertugas
di pintu pagar sekolah.
5.4.2 Pintu pagar mestilah sentiasa ditutup dan
mana-mana pelawat yang ingin berurusan dengan pihak sekolah hendaklah merekod
maklumat diri di Buku Rekod Pelawat dan mendapatkan Pas Pelawat terlebih
dahulu.
5.4.3 Pengawal Keselamatan memastikan pelawat mengikut
carta aliran pelawat yang terpapar di tiang
pagar sekolah.
5.5 Menangani
bencana
5.5.1 Menyelaras dan membekal data sekolah dan
murid kepada MKN
5.5.2 Menyediakan maklumat kemudahan yang terdapat di
sekolah.
5.5.3 Menggubal dan melaksanakan panduan dan peraturan
tindakan penggunaan bantuan kemudahan dan tenaga.
5.5.4 Meningkatkan pemahaman bantuan pengurusan bencana alam.
5.5.5 Meningkatkan kesiapsagaan menghadapi bencana di
sekolah.
Unit Hal Ehwal Murid
SK Marian Convent, Ipoh
Sekolah Berprestasi Tinggi
No comments:
Post a Comment