Tuan Haji Saidin bin Osman SIP+ saya.
Pernah menjadi Pengetua di SMK Gunung Rapat, Ipoh,Perak.
Pada 4 April 2017 beliau datang membuat kunjungan penilaian Program PRIME.
Beliau pernah datang membimbing saya sebelum ini. Memberi tunjuk ajar dan bimbing dalam menguruskan organisasi.
Dah 8 bulan menjawat jawatan ni..
9 bidang pengurusan dan pentadbiran perlu difahami dan pelbagai aspek perlu dipelajari.
Dalam PRIME pulak ada 7 Standard yang perlu dicapai bagi menguasai 9 bidang pengurusan dan pentadbiran sebagai PGB.
Alhamdulillah secara beransur-ansur dengan ilmu yang dipelajari sepanjang kursus NPQEL
dan bimbingan yang diberi oleh Rakan Peningkatan Sekolah (SIPartner+) PPD Perak Tengah dapat diaplikasikan dalam tugas seharian.
Kali ni pegawai SIP+ datang untuk menilai sejauh mana kefahaman dan kesediaan dalam menggalas tugas yang berat ini. Perbincangan dan kebersamaan dalam menetapkan markah dibuat persetujuan bersama. Selain pemantauan dan pemerhatian yang dibuat oleh SIP+ serta evidence yang ditunjukkan, Alhamdulillah markah yang diberi dapat merangsang dan memotivasikan diri sendiri.
Terima kasih Tuan Haji Saidin Osman yang sangat prihatin dan sabar semasa membimbing saya.
Standard Bimbingan dan Pemantauan Program PRIME
Standard 1 : Kepimpinan Strategik
A. Visi, Misi dan Matlamat Strategik Sekolah: Sebahagian identiti sekolah
diterjemahkan daripada visi, misi,
nilai, kepercayaan dan matlamat sekolah, proses yang digunakan untuk menentukan
attribute dan cara-cara elemen-elemen tersebut dijelmakan dalam kehidupan
komuniti sekolah.
B. Memimpin ke arah Perubahan : PGB menjelaskan visi dan strategi pelaksanaan bagi
peningkatan dan perubahan yang menghasilkan peningkatan pencapaian bagi semua
murid.
C Pelan
Pembangunan Sekolah: Pelan
pembangunan sekolah menyediakan struktur bagi visi, nilai, matlamat dan
perubahan yang diperlukan bagi peningkatan semua murid
D.
Kepimpinan Teragih: PGB
mewujudkan dan menggunakan proses-proses untuk mengagihkan kepimpinan dan
penetapan keputusan bagi peningkatan pencapaian semua murid
Standard 2 : Kepimpinan Instruksional
A. Fokus
pada Pembelajaran dan Pengajaran, Kurikulum, Instruksion dan Pentaksiran: PGB
mesti memimpin perbincangan tentang standard-standard bagi kurikulum, arahan
dan pentaksiran berasaskan penyelidikan dan amalan terbaik untuk menetapkan dan
mencapai jangkaan tinggi murid
B. Fokus
pada Masa Instruksional: PGB mewujudkan proses dan jadual yang
melindungi guru daripada tergendalanya masa persediaan atau instruksional
Standard 3: Kepimpinan Pembudayaan
A. Fokus pada Suasana Kerja Kolaboratif: PGB memahami dan bertindak atas pemahaman
tentang kesan positif melalui suasana kolaboratif dalam budaya sekolah
B. Budaya dan Identiti Sekolah: PGB membangunkan dan menggunakan perkongsian
visi, nilai dan matlamat untuk mendefinisikan identiti dan budaya sekolah
C Megakui Kegagalan & Meraikan Pencapaian
dan Anugerah: PGB mengakui kegagalan dan meraikan
pencapaian sekolah demi mendefinisikan identiti, budaya dan prestasi sekolah.
D.
Keberkesanan dan Penurunan Kuasa:
PGB membangunkan satu tanggungjawab yang
berkesan dan penurunan kuasa dalam kalangan staf bagi mempengaruhi identiti,
budaya dan prestasi sekolah
Standard 4: Kepimpinan Sumber Manusia
A.
Komuniti Pembangunan/Pembelajaran Profesional: PGB
memastikan sekolah adalah satu komuniti pembelajaran professional
B.
Merekrut, Melantik, Menempatkan dan Sebagai Mentor Staf: PGB menentukan proses dan sistem bagi membentuk
satu pasukan staf berkualiti tinggi dan berprestasi tinggi.
C
Penilaian Guru dan Staf: PGB menilai guru dan staf secara adil dan
saksama dengan berfokus pada peningkatan prestasi dan pencapaian murid
Standard 5 : Kepimpinan Pengurusan
A. Sumber
dan Kewangan Sekolah: PGB menetapkan proses dan sistem
kewangan yang berfokus dan menghasilkan
peningkatan pencapaian murid
B.
Pengurusan Konflik dan Penyelesaian: PGB
secara berkesan dan cekap menguruskan masalah kompleks interaksi manusia supaya
sekolah lebih berfokus pada peningkatan pencapaian murid
C
Komunikasi Sistematik: PGB
merangka dan menggunakan pelbagai bentuk komunikasi formal dan tidak formal
supaya sekolah lebih berfokus pada peningkatan pencapaian murid.
D.
Jangkaan Sekolah kepada Murid dan Staf:
PGB merangka dan menguatkuasakan jangkaan,
struktur, peraturan dan prosedur bagi murid dan staf
Standard 6 : Kepimpinan Pembangunan Luar
A.
Penglibatan Ibu Bapa dan Komuniti, dan Outreach: PGB merangka struktur dan proses yang
menghasilkan penglibatan ibu bapa dan komuniti, sokongan dan rasa kepunyaan
bagi sekolah
B. Mandat Negeri dan Daerah: PGB merangka protokol dan proses untuk
mematuhi mandat persekutuan, negeri dan daerah.
Standard 7 : Kepimpinan Mikropolitik
A.
Kepimpinan Mikropolitik PGB: PGB merangka sistem dan kaitan-kaitan yang
membolehkan kepakaran dan pengaruh staf dijana bagi mempengaruh identiti
sekolah, budaya dan prestasi
Evidence /Bukti bagi mencapai Standard
-
Pelan Pembangunan Sekolah
-
Kaji Selidik Suasana Bekerja
Guru
-
Pencapaian murid dan data
ujian
-
Pernyataan Visi, Misi,
Nilai, Kepercayaan dan Matlamat Sekolah
-
Bukti penglibatan
‘stakeholder’ dalam pembangunan pernyataan visi, misi, nilai, kepercayaan dan
matlamat sekolah
-
Bukti perkongsian dalam
membuat keputusan dan kepimpinan teragih
- Maklum balas
-
Data murid tercicir
-
Penggunaan instrumen
pentaksiran formatif untuk memberi impak kepada pengajaran didokumenkan
Pembangunan dan komunikasi pelan pendidikan
individu berasaskan matlamat bagi murid yang dikenal
pasti
-
Bukti daripada pasukan
pembangunan dan penilaian pengajaran di bilik darjah
-
Penggunaan amalan dan
strategi berasaskan penyelididkan dalam bilik darjah
-
Jadual Induk Sekolah yang
mendokumen perancangan kolaboratif dan individu bagi setiap guru
-
Pasukan Pembangunan Sekolah
-
Penglibatan Pasukan
Pembangunan Sekolah dalam membuat keputusan didokumenkan
-
Pewujudan dan kerja komuniti pembelajaran profesional
-
Kriteria Pengiktirafan dan
struktur digunakan
-
Bukti perkongsiaan dalam
membuat keputusan dan kepimpinan teragih
-
Bilangan guru bertauliah
-
Bilangan guru yang
melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah, mengikuti kursus dalam perkhidmatan
jangka pendek/panjang
-
Rekod staf yang telah
melalui pembangunan professional dan impak pembangunan professional ke atas
pembelajaran murid
-
Rekod mentor dan maklum
balas guru permulaan
-
Pelan Pembanguan Profesional
Guru
-
Keselamatan sekolah dan
jangkaan perlakuan
-
Maklumat kewangan sekolah
-
Penghebahan norma dan
peraturan asas yang jelas
-
Bukti kebolehan untuk
menangani konflik ideology dan mencapai kata sepakat
-
Bukti sistem komunikasi
formal dan tidak formal
-
Keputusan Kaji Selidik Ibu
bapa
-
Bukti sokongan komuniti
-
Bilangan dan penggunaan
sukarelawan sekolah
-
Pelan untuk membentuk imej
sekolah melalui komuniti
Skala
kadar pemeringkatan berikut akan digunakan bagi menilai PGB di bawah Program
Residency & Immersion, Inisiatif Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
2015-2025 di bawah Piagam Pelanggan Pengetua:
v Ada Perkembangan (Progressing): PGB menunjukkan kecekapan asas seperti
ditetapkan dalam standard prestasi.
v Berkemahiran (Proficient): PGB melebihi kecekapan asas semasa sebahagian
besar tempoh Immersion.
v Boleh diteladani (Exemplary): PGB secara konsisten dan ketara melebihi asas
kecekapan seperti yang ditetapkan dalam standard prestasi.
v Tidak kelihatan/Tidak ditunjuk: Penilai tidak dapat membuat keputusan tentang
tahap prestasi sebab
> PGB tidak
mencapai satu tahap yang boleh menyediakan data bagi menunjukkan
kecekapan atau
kemajuan yang sesuai dalam mencapai satu kadar pemeringkatan “ada
perkembangan”, atau
> Penyelia
tidak mempunyai peluang untuk membuat pemantauan.
Semoga program PRIME ini dapat memajukan dan menambahbaik kepemimpinan saya menerajui organisasi dan melahirkan anak-anak generasi akan datang yang bersahsiah mulia, berakhlak tinggi dan berketrampilan dalam akademik. Menjadi role model sebagai pengurus dan pemimpin kepada warga sekolah saya
#pengalamanmengajarertihidup
#belajarsepanjanghayat
#tambahlahilmu
#nakjadiPGBcemerlangduniaakhirat
No comments:
Post a Comment