Wednesday, June 22, 2011

Sana Sini Sukan Sekolah

Bulan Jun, banyak sekolah mengadakan sukan sekolah. Dah memang arahan Kementerian Pelajaran sukan Tahunan hendaklah diadakan selepas bulan Mei  bagi mencapai matlamat sukan sepanjang tahun. Bagi  kami  ni yang jenis akur perintah melaksanakan sukan sekolah selepas bulan Mei, walaupun di sekolah saya sememangnya sentiasa sibuk bersukan sepanjang tahun. Awal tahun sibuk ngan latihan pasukan elit, disamping aktiviti kelab Sukan dan Permainan, penggal dua ni pulak sibuk ngan sukan pembangunan untuk mencari bakat pengganti pemain sekolah tahun 6 yang bakal meninggalkan sekolah.

Sukan Tahunan ni ditukar nama pulak jadi Kejohanan Balapan dan Padang sebab acaranya hanya acara padang dan Balapan. Tapi untuk memeriahkan temasya sukan tersebut sekolah saya tetap mengadakan beberapa acara lain seperti tarik tali, pertandingan perbarisan, hiasan rumah dan acara untuk ibu bapa.

25 Jun banyaknya sekolah mengadakan sukan, sekolah saya, sekolah anak saya SMK Tambun dan sekolah-sekolah dalam daerah Kinta Utara ni. Dua minggu selepas cuti ni memang sibuk...minggu lepas wat sukantara, minggu ni lagi sibuk la. Acara padang kena wat awal, raptai mesti buat supaya perjalanan sebenarnya nanti dapat dijangka bila habisnya. Persiapan semua dah disusun rapi, Setiausaha sukan dan jawatankuasanya bertungkus-lumus tak kira waktu bagi memastikan sukan tahun ni lebih hebat dari tahun-tahun sebelumnya.
Dengan adanya tenaga dan idea dari guru-guru muda yang baru ni, dibantu dengan kerjasama erat dari guru yang berpengalaman, mudah-mudahan temasya kali akan lebih meriah dan ramai ibu bapa /penjaga yang hadir.

SELAMAT BERSUKAN....... 

No comments:

Post a Comment