Sunday, January 10, 2016

NPQEL : Permohonan dan Pentaksiran

Nak dapat bukan semudah yang dijangka..
Dah dapat pun tak semudah seperti diperkata...

Masa nak mohon pun nak tak nak aje... boleh ke aku jadi guru besar ni..
Tapi dah alang-alang dok dalam kategori pentadbiran kat sekolah, mohon pun tak apa..untuk tambah ilmu kan.. Tak jadi guru besar pun tak apa, yang utama ilmu yang bakal diperoleh semasa kursus tu.
Langkah pertama memohon secara online.. tarikh tutupnya 31.8. 2015 untuk sesi pengambilan 2016. Atas dorongan guru besar aku n kawan-kawan yang dah memohon aku pun isi lah juga, itupun lepas bulan Jun setelah tamat pengajian ijazah aku... tu la dah tua baharu nak belajar.
Bulan 10 buat semakan permohonan juga secara online ...

Kena buat persiapan untuk pentaksiran...
Pentaksiran ni macam temuduga la jugak tapi hanya perlu bawa dokumen diri dan persiapan mental dan pengalaman yang ada... baca isu semasa tu sikit2 adalah mana tahu ditanya nanti... tapi.. tak ditanya pun, soalannya berkisar tugas rutin dan tanggungjawab sebagai pentadbir.. skop dan caranya berbeza dengan pentaksiran sebelum ini kot.
Kata kunci yang diberi oleh guru besar saya....
yakin dan jawab semua soalan. InshaAllah Hindon boleh... kata-kata semangat tu yang dibawa...
oopps  sebenarnya bukan saya seorang aje yang dapat... PK Kokurikulum sekolah pun dapat .. Tahniah.. hari pentaksiran pun cuma pegawai pentaksir sahaja yang berbeza.. agaknya memang dah diaturkan begitu.
Hari pentaksiran...
Sesi 1 : Berkumpulan (6 orang dari seluruh Negeri Perak)
           Berdasarkan satu situasi, semua ahli berforum/berbincang memberikan pendapat masing-masing dalam masa 40 minit.Selesai berforum, semua peserta menjawab secara bertulis dalam masa 8 minit.

Sesi 2 : Pentaksiran Individu - jawablah apa yang ditanya oleh 3 orang panel...

Akhirnya ....semakan dibuat secara online...



Siap sedia nak berNPQEL..
1. Cari kawan-kawan yang sama-sama berjaya... mudah uruskan perjalanan.. Car pooling (erkongsi kereta) jimat kos.. alhamdulillah ramai kawan-kawan dari daerah yang sama...

2. Persiapan dokumen... print semua borang dan maklumat... fotostatlah ikut arahan.

3. Persiapan diri.. urus keluarga - anak-anak dah besar, yang bongsu pun dah Tngkatan 4, memang dok kat asrama... tak ada masalah urusan ke sekolah..
Suami... kena biasa-biasakan diri seminggu tak bersama.. memang dah lama tak berkursus berjauhan .. ermmm

4. Serah Tugas sementara... kemasukan awal tahun, banyak tugasan yang perlu disediakan awal. Agihan tugas rutin dan jadual waktu mengajar. Program sekolah perlu diurus dengan terancang. Sempat selesaikan sebelum pergi tu kira bagus la. Syukur alhamdulillah program penataran dan penetapan target bersama Tahun 6 selesai sebelum pergi berkursus... Program lain dah lantik penyelaras program yang berwibawa.. cikgu-cikgu sekolah saya semua proaktif, masing-masing faham tugas dan tanggungjawab bersama...
Apa-apa nak cari aje dalam bilik saya....
Tak jumpa call... jangan lupa tinggal pesanan kat anak buah dan anak didik

Bila persiapan dah rapi, hati nak pergi pun rasa tenteram...
Yang ditinggal sudah dipesan... simpan rindu selepas sebulan baru bertemu.

Jom ke Genting Highlands...

No comments:

Post a Comment