Friday, July 1, 2011

ISRAK MIKRAJ ..peritiwa yang banyak iktibar...

Memperingati peristiwa israk mikraj, peristiwa yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w pada 27 Rejab, setahun sebelum hijrah  banyak memberi keinsafan kepada saya untuk meneladani yang baik dan menjauhi yang perkara yang tidak baik.

Sebagai warga pendidik yang inginkan anak-anak didiknya sentiasa menghayati peristiwa-peristiwa yang dilalui oleh nabi junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w, majlis ini wajar diadakan di semua sekolah. Kita manusia yang sentiasa lupa dan alpa, peristiwa ini perlu diadakan setiap tahun untuk sentiasa diingati dan dijadikan teladan. 


Alhamdulillah 3 tahun saya di sekolah saya ini, setiap tahun di bulan Rejab akan diadakan majlis ini. Selain mendengar semula kisah perjalanan Rasulullah s.a.w ke langit menemui Allah swt. dengan menaiki binatang dipanggil buraq yang ditemani Jibrail, majlis dimulakan dengan bacaan yassin, kemudian bersama-sama bersolat dhuha dan solat hajat. Semua warga sekolah terlibat, termasuk prasekolah. 

Semoga sekolah saya ini akan sentiasa cemerlang, murid-murid dan guru-gurunya sentiasa diberikan kesihatan yang baik, diberi kejayaan yang cemerlang dalam semua bidang, dimuliakan sahsiahnya, dimurahkan rezeki, diberikan kesabaran dan kekuatan untuk menghadapi segala dugaan ditentukan oleh Allah swt. dan ditambah keimanan dalam meneruskan perjalanan hidup ini yang penuh dugaan dan cabaran. Amin, amin ya rabbilamin.




No comments:

Post a Comment