Friday, March 13, 2015

NPQEL...Penandaarasan

Hari ni hari terakhir kawan saya ni, yang juga rakan sejawat saya membuat penandaarasan kat sekolah saya. Dua minggu di SK Marian Convent, kak Aziemah menimba ilmu dan mengkaji satu program yang boleh diaplikasikan bersesuaian dengan keadaan sekolahnya.
Bila pilihan tugasannya menjurus kepada bidang pengurusan HEM, so selalu la kami bersama...kat bilik ni la kami berkongsi cerita dan isu-isu yang dikaji.

Apa dia NPQEL?
Senang cakap NPQEL ni salah satu kursus untuk syarat kelayakan menjadi guru besar.
Tapi yang penting pertambahan pengetahuan dan pengalaman dalam pengurusan sekolah untuk diri sendiri dan kecemerlangan sekolah.

Nak maklumat lanjut boleh la layari

http://aplikasi.iab.edu.my/npqel/default2.aspx

Apa la tugas yang patut dilakukan semasa penandaarasan ni....
Apa yang saya lihat dan ketahui daripada beberapa guru yang pernah membuat penandaarasan di sekolah saya ini. Antaranya inilah tugas mereka...

1. Dapatkan semua maklumat tentang sekolah - sejarah, warganya, pengurusan, prasarana, kekuatan
    dan kejayaan sekolah
2. Menimba pengalaman dan kejayaan guru besar dalam pengurusan sekolah cemerlang.
3. Mengkaji dan berkongsi satu program/amalan terbaik untuk dikongsi dan diaplikasikan
    di sekolah sendiri bagi penambahbaikan bersesuaian dengan tahap pelajar.
4. Berkongsi pengalaman dan memberi motivasi kepada pelajar.

Pensyarah datang memantau dan kena sediakan laporan seperti yang ditetapkan.
Ni sepaharusnya la.. dah namanya pun latihan mesti ada pemantauan dan laporan kan.


Kenangan 2 minggu bersama kak Aziemah Md Zain ( Penolong Kanan HEM, SK Convent, Ipoh)...



Terima kasih atas perkongsian ilmu NPQEL..
Insyallah lepas ni giliran saya pulak untuk menambah ilmu kot.
Terima kasih Kak Ziemah.

No comments:

Post a Comment